Fyll i dina uppgifter

Fyll i dina uppgifter helt kostnadsfritt om bostaden som skall säljas.

Vänta på anbud

Du får anbud från de mäklarna som är intresserade av att sälja din bostad.

Jämför och anlita

Välj ut den mäklare som du anser har det bästa erbjudandet.

 

Börja med att fylla i ditt postnummer:

Mäklare.se > Artiklar > Stämpelskatt

Stämpelskatt

Stämpelskatt är en avgift som köparen får betala för att registreras som ägare, det vill säga få lagfart, till en nyinförskaffad fastighet. Det gäller inte bostadsrätter, då lagfart då inte behöver införskaffas. Avgiften kallas även ibland för stämpelavgift. Det finns även en stämpelskatt för att ta ut pantbrev på en fastighet. 

Vid köp
För att få inskrivet i myndighetsrullorna att en ny ägare har rättigheten till en fastighet ansöker köparen om att få en lagfart. För att få lagfarten måste en stämpelskatt betalas. Stämpelskatten vid fastighetsöverlåtelser är en avgift om 1,5 % av köpeskillingen. Om taxeringsvärdet är högre än köpeskillingen betalas 1,5 % av taxeringsvärdet istället. För jurdiska personer, det vill säga bland annat företag, är stämpelskatten vid överlåtelser 4.5 %. För bostadsrättsföreningar gäller dock 1.5%. Om köpeskillingen är under 85 % av taxeringsvärdet räknas överlåtelsen som gåva. Vid gåva tas ingen stämpelskatt ut. Det görs heller inte för personer som redan äger en fastighet inom samma kommun. Det är bara vid inköp av den första fastigheten inom en och samma kommun som stämpelskatten tas ut. Betalningen hanteras av inskrivningsenheten och lagfarterna hanteras av Lantmäterierna. 

Pantbrev
Stämpelskatten tas också ut i samband med pantbrev. Pantbrev är en möjlighet att inteckna huset hos en bank. Det är bankens säkerhet att få betalt om lånet förfaller. De allra flesta fastigheter har någon form av pantbrev uttagna. Vid köp tar den nya ägaren över pantbreven i och med att han eller hon får lagfarten. Men det är inte alltid de pantbrev som finns täcker det belopp lånet har. I så fall måste nya pantbrev skapas. Priset för detta är 2 % av det belopp pantbrevet ska ha. Det finns också en grundavgift som tas ut vid nya pantbrev. För närvarande är den 375 kr. 

Banken hjälper till 
När ett köpebrev tecknas befinner sig oftast båda parter på en bank, då överlåtelsesumman ska betalas. Banken åtar sig ofta att ordna med pantbrev och med lagfarten. De ordnar alla papper och ser till att allt är i ordning. För detta besvär tar de ofta ut en avgift. Men det kan det vara värt då både köparen kan känna sig säker att allt sker på rätt sätt. Banken blir också glad. De får garanterat de pantbrev som behövs.

 

Uppdaterad 2013-03-05

 

 

Senast inlagda bostäder

29/7
61132
Nyköping
29/7
71330
Nora
29/7
83013
Åre
29/7
18636
Vallentuna
29/7
58225
Linköping

Utvalda artiklar

Allt du behöver veta om mäklare och att köpa eller sälja hus!

Nedan ser du ett urval av artiklar som Mäklare.se tagit fram för att hjälpa dig genom hela processen oavsett om du skall köpa eller sälja din villa.

Sälja bostad
Köpa bostad
Mäklare